Airbrush - Slavka

Vítam Vás v sekcii  :     ,, Články a recenzie "

 

 

    Hneď na úvod by som rada odovzdala niektoré skúsenosti v spojitosti s technikou airbrush, podelila sa o poznatky,dojmy a predstavila túto výtvarnú techniku mojimi očami. Nie je hlavné ,či ste v airbrushi začiatočník, alebo profesionál, alebo niekto medzi tým, dôležité je, že Vás táto tvorba oslovuje, napĺňa a dáva priestor kreativite...

    Povieme si teda, čo je potrebné a hlavné pri zabezpečení všetkých dostupných komponentov i pomôcok, akým spôsobom sú využiteľné a aké sú  ich výhody, či nevýhody  a samozrejme vždy niečo naviac .

 

        Striekacie pištole a kompresory   

 

 

Airbrush striekacie pištole (angl. airbrush spray guns) :

   sú hlavným nástrojom potrebným k tejto zaujímavej výtvarnej technike airbrush...Celkový tvar pištolky je čo naviac prispôsobený tvaru pera pre prirodzené držanie a manipuláciu. Dnes vyrobené pištolky sú z odľahčeného materiálu, zliatiny kovov,  niektoré komponenty z ušľachtilej ocele a v prípade tých najlepších značiek majú trysku vyrábanú s prídavkom platiny,odolné teflónové tesnenie a iné špeciálne komponenty.Konštrukcia a celkový dizajn pištoliek sa neustále vylepšuje tak,aby uľahčoval prácu a aby bolo možné docieliť čo možno najrozmanitejšie efekty v tvorbe. Stlačený vzduch do pištolky je vháňaný z kompresora cez pružnú hadicu , ktorá sa napája konektorom.

    Prúd vzduchu je ovládaný páčkou, ktorá sa nachádza v strede tela pištolky, priamo naproti prívodu vzduchu. Po celej dĺžke tela je osadená ihla pištolky,ktorá je istená maticou a vzadu v prípade dvojčinných pištoliek ovládaná  aretačným mechanizmom. Ihla vpredu prechádza otvorom trysky a tým ju uzaviera. Pri stlačení páčky sa ihla posúva späť, čím sa malý otvor trysky otvorí a dovoľuje vzduchu spolu s farbou vyfúknuť požadovaný obsah. Prúd farby, ktorá vychádza von má tvar úzkeho kužeľa a preto platí, že čím bližšie sa ihla nachádza k povrchu podkladu, tým tenšie a ostrejšie linky vytvorené pištolkou dokážeme docieliť, a čím  je viac vzdialená od povrchu maľby,tým je zafarbená väčšia plocha.

    Taktiež platí, čím viac je páčka uvoľnená, tým viac farby z pištolky vypustí a plocha, či linka sú tmavšie a naopak ,čím jemnejšie páčku spúšťame, tým viac docielime jemný farebný prechod, resp. tieň.  Farba sa nalieva do nádobky, ktorá je umiestnená  podľa typu pištole buď hore (lagúnka), alebo naboku pištolky, či obsahovo väčšej nádobky so spodným plnením (dolná nasúvacia nádobka). Striekacie pištole určené na veľké plochy a lakovanie majú hornú nádobku s viečkom a s podstatne väčším obsahom.

    Najjednoduchším typom striekacej pištole je fixírka. Miešanie vzduch - farba je externé, čiže vzduch prúdiaci tryskou strháva farbu, ktorá je v nádobke pred tryskou a rozprašuje ju. Má spodné plnenie.Obyčajne sa tento typ retuše nehodí na detailnú prácu,skôr na veľké plochy a farebné prechody. Začínala som airbrush techniku práve s fixírkou Rewell a musím potvrdiť , že tomu skutočne tak je, ovšem aj tu platí, pokiaľ máte v rukách cit, dá sa vytvoriť aj tenší typ linky, len musíte opatrne narábať s manipuláciou páčky a postupným skúšaním prísť na spôsob a triky maľby s týmto nástrojom. Čo sa týka ceny, je najlacnejšia.

    O  niečo kvalitnejším typom je : jednočinná striekacia pištolka. Tu je už badateľné interné miešanie vzduchu a farby, pričom farba sa nasávaním a  samospádom dostáva do tela retuše, kde sa premieša so vzduchom a spoločne odchádza tryskou a priestorom von. Ovládacia páčka riadi len prívod vzduchu.Prítok farby závisí od pozície ihly v tryske. Jednočinná retuš je jednoduchá ,ale tiež presná a spoľahlivá, vhodná pre začiatočníkov..,Má obyčajne trysku s väčším priemerom, a je možné do nej  použiť aj hustejšiu farbu. Ovládacia páčka má len jeden smer a to kolmo dole, a to je hlavný rys podľa čoho jednočinnú pištolku môžeme bezpečne poznať a zaradiť. Nedá sa ovládať dozadu a tým rozmanitejšie regulovať prívod vzduchu. Obyčajne jednočinné striekacie pištolky sú preto aj lacnejšie. Označujú sa tiež : Single action.

    Dvojčinné striekacie pištole sa vyznačujú hlavným rysom v ovládaní páčky,a to v dvoch smeroch : kolmo dole a zpredu dozadu. Tým sa vysvetľuje pojem dvojčinné.Obidva smery páčky je možné kombinovať, čím sa nám otvárajú najrozmanitejšie možnosti pomerov miešania farby a vzduchu. V praxi to znamená docielenie rôzne hrubých a tenkých liniek a takisto rôzne veľkosti plôch. Double-action ( dvojčinné) pištolky  teda zaručujú presnú kontrolu vyfúknutej farby. Tento typ pištoliek má priemer trysky od 0,3 mm a 0,2 mm až po najtenšiu malú trysku s priemerom 0,18 mm a 0,15 mm. Farba,ktorá prechádza tenkým priemerom trysky  musí byť nariedená, prípadne aj prefiltrovaná od hrubších pigmentových častíc a jej pigment musí byť vskutku jemný a homogénny. Preto sú vhodné na airbrush len farby s takto špeciálne upraveným pigmentom,cenovo drahšie než ostatné , vhodné napr. na ručnú maľbu (s hrubším pigmentom). Alebo môžete využiť na prácu s airbrushom aj rôzne tuše (angl. Ink). Typ dvojčinných pištolí vyžaduje istú zručnosť v ich ovládaní, dostatok praxe a zvládnutie istých pomocných trikov, ktorými je možné dosiahnuť naozaj krásne jemné farebné prechody a ultratenké linky. Výborné dvojčinné pištolky sú napr.aj nemecké značky H&S,najmä Evolution-SILVERLINE,s ktorou mám skvelé skúsenosti, Infinity a samozrejme rôzne typy elitných Iwata pištoliek.

      Vylepšeným typom dvojčinných pištoliek je napr. japonská pištolka Iwata CM-Cplus,a jej napodobeniny z čínskej rady Fengda... Vylepšenie predstavuje  prídavný aretačný ventil pod telom a tryskou pištolky a ním je možné dosiahnuť ešte jemnejšie a dokonalejšie ovládanie tlaku a prívodu vzduchu ,čím ešte viac docielime presnejšiu prácu s pištolkou,dokonca aj veľmi tenučké inky. Výhodou je tiež horná nádobka na farbu s viečkom, čo predstavuje kontrolu nad prípadným vyliatím malého množstva farby pri nesprávnom naklonení pištolky, čo sa občas stáva pri zlej manipulácii, a tým sa znehodnotí kus vami vytvoreného diela . Preto sú takto uspôsobené pištolky absolútnym favoritom. Ich cena na trhu patrí medzi najvyššie. Čínske varianty - pištolky Fengdy sú lacné, ale vyrobené z lacnej zliatiny kovu,a tiež tryska, či ihla nie sú z kvalitnej ocele.Preto sa často aj kazia a taktiež je s nimi horšia manipulácia,hlavne pri detailných linkách.Doporučujem teda jednoznačne investovať do kvality, akú nesporne japonská značka Iwata predstavuje. 

    Osobnou skúsenosťou môžem potvrdiť,je v tom značný rozdiel...Tež manipulácia a čistenie drahšej Iwaty je oveľa jednoduchšie, plus má teflónové tesnenie, čo dovoľuje aj prácu so syntetickými lakmi pri vytváraní krásnych ilustrácií priamo na kovovom podklade. Obyčajné tesnenie sa pod tlakom syntetiky rozleptá. Zostáva potom len využívať farby na vodnej báze, ekologický variant, akým je napr. Auto Air od firmy Createx , alebo bežné airbrush farby, následne fixované lakom.

      Na záver recenzie o striekacích pištolkách tu máme ešte spomínané pištole na veľké plochy, prípadne výhradne určené na lakovanie, či  fixáciu a tými sú : technické pištole. Pojmú značné množstvo-objem farby, či laku. Majú veľké trysky s priemerom od 1 až 2mm a viac. Prúd farby je možné nastaviť do roviny sploštením pomocou malých vzduchových trysiek. Tým sa  zaručuje rovnomerné rozptýlenie vypustenej farby. Sú teda vhodné na pokrytie veľkej plochy  v jednej rovine a hlavne na nástrek  základovej farby i  výsledného lakovania. Lakovanie sa ptrevádza vo viacerých vrstvách, podľa toho, akú hĺbku maľby chceme docieliť, ale hlavne kvôli ochrane danej  airbrush maľby. http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/11-1-Lakovanie-velke-pistole-laky

 

      Kompresory sú zdrojom stlačeného vzduchu a sú ďalším dôležitým komponentom v základnej výbave airbrush techniky...Medzi technickým a airbrush kompresorom je niekoľko rozdielov a to v úprave čistoty vzduchu, ktorý je filtrovaný od prípadných vyzrážaných kvapiek vody,či inej nečistoty,ktorá by sa nemala do hadice pre prívod vzduchu vedenej do pištolky v žiadnom prípade dostať. Pre plynulú kvalitnú prácu s airbrushom potrebujeme čistý suchý vzduch.Takisto je dôležité akú máme objemovú tlakovú nádobu, čím je väčšia, tým viac vzduchu do seba dostane a nemusí sa kompresor často zapínať a vypínať.Takisto je dôležité,aký má sací výkon, to je keď klesá objem stlačeného vzduchu, teda aj  tlak ,vtedy sa kompresor opäť zapne a dotlakuje požadovaný objem. Po dotlakovaní sa znovu sám automaticky vypne a tak dokola. Niektoré malé kompresory bežia neustále a v jednom kuse, a nie sú vhodné na náročné, práce s veľkými plochami.Obyčajne nemajú tlakovú nádobu so zásobou vzduchu,alebo len s veľmi malým objemom. Takže je vhodné mať väčší objem tlakovej nádoby a sací aj plniaci výkon cez 20 - 50 litrov.To sa však týka iba samotnej airbrush maľby.Na lakovanie veľkej plochy je odporúčaný veľký technický kompresor s kapacitou 80 litrov,pretože veľké technické pištole na lakovanie majú od výrobcu daný takýto najmenší objem vzduchu,ktorý potrebujú na správny rozstrek a tlak...Eventuelne vraj vytiahnu slušný výkon už 50 l kompresory a sú kompatibilné na typ technickej lakýrnickej pištole. 

      Je nutné sledovať pri kúpe technické parametre kompresora a hlavne nízku hlučnosť, ktorá je od tých 30 po 60 decibelov, nakoľko pri dlhšej práci v ateliéri,alebo v inom obytnom priestore by vysoká hlučnosť prekážala a bránila v  plnohodnotnom realizovaní sa.

Hrncové kompresory  vyrobené, či prerobené na báze chladničkových kompresorov sú takmer nehlučné a šikovní majstri si dokážu pomôcť sami a vyrobiť si tak pomocou súčiastok k  tomu potrebných po domácky zostavený kompresor. K tomu potrebujú vhodnú tlakovú nádobu,kompresor z chladničky,redukčný ventil s ukazovateľom tlaku, poistný ventil, filter a tlakový spínač. Na tento spôsob sú aj priemyselne vyrobené rôzne typy odhlučnených bezolejových, ale prevažne aj olejových kompresorov ,obyčajne ich poznáme pod označením Silent ,čo znamená v preklade : ,,tichý".

      Na prácu vyslovene iba detailov a rôznych miniatúr v airbrushi nám postačí aj nejaký menší kompresor s malou tlakovou nádobou, prípadne žiadnou.Tieto modely kompresorov sa predávajú v obchodoch s modelárskymi potrebami, sú tiež  nehlučné, malé a ľahké. Využívajú sa hlavne na Nail Art, čiže na miniatúrne nanášanie airbrush maľby na modelované umelé nechty a následné zdobenie. Na inú prácu než miniatúry sa veľmi nehodia, nemali by potrebný výkon.

        V prípade, že ide o prácu na väčšie plochy ,karosérie a obrazy celkovo, nebudú rozhodne modelárske hobby kompresory  stačiť. Tam už potom musí byť prítomná väčšia tlaková nádoba. Tlak určený pri práci s airbrush pištolkou ,obyčajne podľa návodu od výrobcu pištolky (doporučujem pozorne prečítať) činí od tých 0,5 až do 3 až 4 barov. menší tlak sa využíva na docielenie tenkých liniek, pričom farba musí byť riedka a plynule prechádzať tryskou pištolky, vyšší tlak sa využíva pri rýchlejšom nástreku farebných plôch, alebo pri prečistení pištolky, ak sa náhodou zanesie tryska nežiadúcim pigmentom. Dovolené rozmedzie tlaku od výrobcu pištolky,nie je dobré prekročiť, nakoľko môžeme dospieť k poškodeniu retuše (pištolky),hlavne jej  tesnenia a pod. Je lepšie zanesenú trysku potom manuálne vyčistiť cleanerom(čističom),než prefukovať vyšším tlakom vzduchu, ako je povolená hranica.

Veľmi nízky tlak môže tiež vyrobiť z farby rôzne efekty, napr. tým, že je  prúd vzduchu minimálny, farba sa rozfukuje akoby po kvapkách, to vytvára tzv.prskavý efekt, čo je vhodné využiť na tvorbu pozadia obrazu - mramorovaný štýl, prípadne efekt nočnej hviezdnej oblohy a podobne. Nastavenie tlaku a vytváranie rôznych efektov závisí aj od typu pištolky a jej možností.

        Pištolka sa ku kompresoru pripojuje redukčnou rýchlospojkou a hadicou s prídavným konektorom so závitom podľa typu pištolky. Niektoré kompresory majú možnosť násady rozdvojovej kocky, čo v praxi znamená viacero nasadených redukčných rýchlospojok na viacero hadíc pre skupinovú prácu, napr. v airbrush štúdiách, prípadne vo dvojici na dve pištolky. Je to výborná vec aj pri samostatnej práci, ak by ste mali dve a viac pištoliek a nechcete sa zdržiavať výmenou farby v nádobke pištolky,tak je dobré mať takto napojené aspoň dva kusy . K tomu sa predávajú závesné ,alebo na stôl aplikovateľné stojančeky,ktoré sú robené na dve a viac pištolí k bezpečnému odkladaniu pri práci. Pištolka,s ktorou akurát nepracujete je zasunutá v stojane a v prípade potreby si ju vezmete...  Napojeniu viacerých pištoliek kapacita objemovej nádrže stlačeného vzduchu kompresora samozrejme tomu musí vyhovovať.. a takisto ostatné technické parametre.

        Pokiaľ by sa aj napriek skvelým parametrom kompresora a zbernej nádobky na vodu,ktorú by mal každý airbrush kompresor obsahovať,vyzrážala istá časť vody v hadici a jej kvapky by sa dostávali ďalej do hadice a následne do pištolky, existuje ešte prídavný filter od Iwaty, alebo Fengdy, má malé rozmery a aplikuje sa medzi konektor so závitom a samotnej pištolky ako medzičlánok s miniatúrnou zbernou nádobkou a výpustným ventilom na prebytočné kvapky vody. Do pištolky  sa takto dostáva iba čistý prefiltrovaný suchý vzduch. Tu je však na mieste spomenúť, aby ste sa striktne držali návodu a neprekročili stanovený povolený tlak od výrobcu prídavného filtra, nakoľko sa môže vysokým tlakom poškodiť, rozdvojiť, poprípade vystreliť pištolku do priestoru a škody sú viac než isté.

                                  Všeobecne treba dbať na pokyny od výrobcov a rešpektovať ich doporučenie.

        Na samotné lakovanie a nástrek veľkých plôch je vhodný aj bežný technický kompresor, s omnoho väčšou objemovou nádobou, čo sa však využíva viacmenej v autodielňach pri lakýrnickych prácach. Airbrushistovi ,ktorý robí aj umeleckú prácu na veľkých plochách a potrebuje riešiť detaily motívu,ktorý bude maľovať ,rozhodne technický kompresor nebude stačiť...potrebuje vždy špeciálny kompresor na airbrush... dnes už na trhu máme širokú škálu výberu od značkových po lacnejšie typy, záleží od toho ako a koľko budete airbrush využívať, na aký materál, na akú plochu a tiež koľko hodín v rámci jednej práce. Určite doporučujem investovať radšej do kvality a do odhlučneného kompresoru s väčšou zásobou vzduchu.

        Kompresory sa tiež rozdeľujú ešte na piestové a olejovéPodľa toho sú aj rozdielne hmotnosťou a údržbou Výborným typom je tzv.kufríkový  prenosný kompresor s hmotnosťou, ktorá nie je vysoká a dovoľuje bezpečný a ľahký prenos z miesta na miesto podľa potreby. Zapína sa a dotlakováva vzduch o niečo častejšie...U veľkých typov kompresorov je ich hmotnosť značná a prenos takmer znemožnený. Kúpu tohoto základného komponentu si teda treba dobre premyslieť a okrem ceny, prihliadať aj na samotné využitie...Ak však pracujete na jednom mieste, môžete investovať aj do ťažšieho kompresora, ktorý nebudete stále prenášať, ak má totiž väčšiu zásobu natlakovaného vzduchu,nebude sa zapínať sám od seba tak často a dotlakovávať vzduch, vy tak môžete pracovať dlhší čas bez hlučnosti,v absolútnom tichu,pretože takýto kompresor hučí len pri dotlakovaní vzduchu,potom sa vypína a zapne sa následne až keď znova potrebuje dotlakovať vzduch,a to si prakticky reguluje všetko automaticky sám...

 

                                           

                       

                                         Pomôcky na Airbrush

 

    Výtvarná technika Airbrush (americká retuš) je známa tým,že sa od ostatných výtvarných techník odlišuje viacerými detailami.

Okrem toho, že farba je vháňaná do trysky pištolky vzduchom z kompresora a je potrebné nacvičiť si praxou rovné linky a jemné farebné prechody,tak sa v mnohých prípadoch využíva ( mimo práce z voľnej ruky) aj maskovanie.

    Sú plochy a drobné detaily , ktoré musíte chrániť maskovaním pred nežiadúcim zastriekaním ďalšej plochy objektu, potom to všetko musíte zase odmaskovať a pokračovať ďalej v práci, zamaskovať inú časť a pod. K týmto druhom maskovacieho materiálu patria špeciálne fólie na airbrush. Fólia z WS filmu Praha je takmer nelepivá ,čím sa vyvarujete prípadnej nehody vo forme niežadúcich trhliniek na podkladovom materiáli. Naopak má akoby vlastnosť priľnavosti. Sama funguje asi tak, akoby sa prisala na podklad. 

Tu je link:     http://wsfilm.inshop.cz/inshop/shop.asp?ItemID=1408

Pokiaľ ide o obraz, podkladom býva obyčajne špeciálny kartón s hladkým povrchom a tiež špeciálny airbrush papier napustený ochrannou a odolnou vrstvou voči poškodeniu gumovaním a maskovacím materiálom. Je to zvyčajne tenký, ale pevný kartón, ktorý vydrží aj určitú vlhkosť nasiaknutej farby a nezvlní sa tak ako bežný papierový výkres.  Zbytočne nesaje veľké množstvo farby a zvýrazňuje jej sýtosť.Tým, že povrch airbrush papieru je úplne hladký, výsledkom je pekný airbrush s jemným leskom. Airbrush kartón nakúpite napr tu :

http://www.ogo.sk/produkty/vytvarne-potreby/papier/airbrush-papier/

http://www.maluj.cz/blok-tecnico-c-6-50-x70cm-fabriano-pro-airbrush/

http://www.maluj.cz/blok-technico-c-6-35-x-50-cm-fabriano/

    Je tu k dispozícii mne dobre známy technický blok Fabriano, s hladkým povrchom, talianskej výroby veľmi osvedčený na túto techniku.Vlastnosťami a povrchom pripomína hladký biely matný vizitkový papier.Moje obrazy Celtic skull a iné boli vytvorené práve na podklade Fabriano. Sympatické je, že ho dostanete kúpiť aj v rozmere 50 x 70 cm, čo je už väčší formát ,ideálny na obrazy.

      Ďalším maskovacím materiálom sú rôzne krepové pásky a maskovací papier určený pre lakýrnikov ...tiež sú veľmi obľúbené a prospešné obrysové pásky.Pomocou týchto tenkých obrysových pások Scotch:    

http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/4-1-Maskovani-sablonove-folie/0/5/130-Pinstriping-linkovacia-paska-3M-3mm

http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/4-1-Maskovani-sablonove-folie

je možné vytvoriť rovné obrysové línie na oddelenie zamaskovanej plochy, alebo sa dajú priamo využiť na tvorbu ornamentov, či na zarovnanie plochy, na tvorbu rovných  pásov a pod. Môžeme nimi perfektne urobiť oblúk (páska je totiž krásne ohybná a ľahko sa tvaruje), či iné drobné detaily. Prácu s obrysovými páskami si môžete prezrieť aj v sekcii My tutorial-moje postupy , na tvorbe obrazu auta Lamborghini ...využívam ich však prakticky pri každom mojom obraze, pracuje sa mi s nimi lepšie ako s fóliou, (aj keď netvrdím, že nie je potrebná).. na väčšie plochy sa tiež dajú využiť krepové pásky rôznych šírok a samozrejme aj maskovací papier vo veľkých rolkách...spôsob tohoto maskovacieho materiálu je naozaj rozmanitý a výber široký, záleží len na Vašej fantázii ako to využijete...
 
     Pásky (krepové) si ľahko prilepíte a odlepíte z podkladu maľby, takže nie je s tým prakticky problém. Pokiaľ by to bola značka s vyššou lepivosťou, odporúča sa pásky trochu ochytať rukami a znížiť tak ich lepivosť. Túto techniku ​​maskovaním mám osobitne najradšej. Samozrejme tento druh práce možno naplno využiť nielen pri tvorbe obrazov, ale aj v maskovaní na kov, textil a iné materiály. Na pásky môžeme aj kresliť motív šablónky a po nalepení jemne vyrezávať skalpelom obrysy. 
 
 
Ďalším maskovacím materálom je tekutá maska​​, určená na ochranu a pokrytie drobných detailov obrazu, ako sú napr.oči, zuby, kvapky, efekty a podobne.Tekutina sa aplikuje štetcom a po zaschnutí má gumovitú konzistenciu ktorá sa v pohode dá zlúpnuť prstom z podkladu. Manipuláciu s tekutou maskou si vyžaduje prax a talent, a musíme ju štetcom nanášať veľmi presne,čo je niekedy aj obtiažne...ale dajú sa ňou docieliť rôzne,najmä abstrakné efekty.

 http://www.airbrushcentrum.com/shop-karta.php?id=936

    Osobitný druh ďalšej pomôcky pre airbrush tvoria tzv.šablóny. Názory na ne sa rôznia. Niekto nedá na šablóny dopustiť, pretože mu uľahčujú prácu, rovné linky,oblúky a pod., iní sú odporcami šablón a tvoria len z voľnej ruky (bez pomôcok). Môj názor je asi taký,že pravda je kdesi uprostred. Sú motívy, kde ich takmer nevyužijete napr. v portrétovej tvorbe, ale sú tvary pri ktorých sú veľmi potrebné,a to sú hlavne nápisy, čisté linky, ornamenty atď. Predávajú sa originál šablóny z Ameriky od firmy ARTOOL a podobných prestížnych firiem, ale ich cena je vyššia,keďže ide o viacpoužiteľné šablóny rôznych rozmerov s predcízne vyrezanými motívmi a z pevného materiálu.Dnes je ich už na trhu naozaj dostatok v širokej ponuke aj na našich, alebo českých stránkach ,v airbrush on-line schopoch :
 
 
K tomu sú dostupné originál DVD k zakúpeniu a video nahrávky (najčastejšie na You tube), kde si môžete prezrieť prácu so šablónami a iným maskovacím materiálom. Rôzne triky profesionálnych umelcov a postupy ich prác.
 
    Samozrejme, ak Vaša tvorba smeruje ku komercii a objednávkam, takáto profesionálna šablónka z pevného materiálu pomôže značne. Kreatívny spôsob ako mať v zálohe šablóny rôzneho druhu, je ich vlastné vyrezanie skalpelom. A to buď podľa predlohy, alebo ešte kreatívnejším spôsobom, a to: nakreslením vlastného motívu. Na šablónky tohoto typu budete potrebovať kvalitnú podložku , na ktorej je možné opakovane vyrezávať a ostrý skalpel najlepšie od firmy OLFA , ktorý mám priamo odskúšaný a v súkromnom vlastníctve :-) Olfa je japonská firma s 50-ročnou tradíciou a za ten čas je len logické, že smerovala k čo najvyššej kvalite.V skutku je to naozaj pravda a vyrába rozmanité druhy ostrých skalpelov a iných pomôcok : 
 
 
Materiál,z ktorého sú šablóny vyrobené,obyčajne tvorí pevná a hrubšia fólia stabilne udržujúca tvar,
 
teda je buď z pevnej umelej hmoty,alebo tvrdej fólie určenej napr. na laminovanie. Alebo sa použije tvrdší kartón, no ten vydrží len niekoľko opakovaných použití. Tu sa pozrieme na jeden tip tvrdých fólií a na už vyrezaný motív do kartónu skalpelom (moja práca) : 

 

            

 

                                    

                                          Klasický skalpel s náhradnými čepeľami rôznych tvarov

                                    

                                           Skalpel s dvojitým vyrezávaním na presné linky istého rozmeru

                                    

                                                          Skalpel na rezanie oblúkov  všeobecne

 

                                               Katalóg  výrobkov firmy OLFA :

                                      

 

                                      

Skalpely ako vidíme  na predchádzajúcich obrázkoch,sa rozdeľujú podľa funkcie a tvaru na: klasické - na rezanie rovných liniek a detailov ( k tomu je ešte dobré mať kovové pravítko) ,ďalej na okrúhle,na rezanie do oblúku a špeciálne skalpely na rezanie dvojitých liniek s dvojitou čepeľou podľa rozmeru.

Na výrobu vlastných šablón doporučujem radšej originál hrubšiu fóliu na šablóny priamo z airbrush shopov ,než tú na laminovanie,lebo je podstatne tvrdšia a ťažšie sa do nej vyrezáva,ale jej výhodou na počet kusov je lacnejšia cena.

K výrobe vlastných šablón dobre poslúži aj spájkovačka:

http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/4-1-Maskovani-sablonove-folie/0/5/623-Spajkovacka-pre-vypalovanie-sablon

Spomínané druhy šablón,ktoré si môžeme zakúpiť alebo sami vyrobiť sú použiteľné na rovný podkladový materiál. 

Avšak na  predmety oblých tvarov ako sú napr.prilby  sa však nedajú aplikovať. Tu je nutné pracovať s páskami a papierom na maskovanie, prípadne fóliou a vyrezávať motív priamo na podklade. Sú ešte známe špeciálne fólie na plotrovanie,tzv. prenášacie pásky a tu doporučujem si dať zhotoviť šablónku v reklamnej agentúre priamo od grafika,ktorý má k dispozícii ploter ( zariadenie spolupracujúce s grafickým programom na PC a priamo vyrezávajúc motív do fólie razením).

Môžete ploter aj vlastniť, ale je to pomerne náročná finačná záležitosť. Pokiaľ by ste však plánovali založiť si airbrush štúdio so všetkým čo k tomu patrí,bez plotra sa samozrejme na profesionálnej úrovni nezaobídete. Ale je to skôr výnimka veľkých ,alebo vyslovene profi štúdií. Malé štúdiá sa zaobídu s vlastnou ručnou výrobou šablón, tak ako som spomenula. Pre odvážnych a solventných:-) mám tu však link aj na predaj plotrov :

http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/24-1-Rezacie-plotry-SILHOUETTE  

http://www.airbrush-obchod.cz/Rezaci-plotry-gcc-c-7.html

        Na vyrezávanie a prípravu šablón písmen, nápisov, ornamentov je to však skutočne perfektná vec, tak teda keď už nič iné, skúste tú reklamku, tam by Vám to za istý poplatok vyhotovili na počkanie. A hlavne to ušetrí prácu a čas strávený nad tvorbou vlastnej dokonalej šablóny.
 
        Záverom chcem ešte doplniť jednu vec... Maskovacím materiálom v airbrushi može byť čokoľvek kreatívne, napr. natrhnutý kus papiera, rôzne tvary predmetov, krivítka, pravítka, školské šablónky, technické šablónky , kusy látky s riedkou tkaninou na efekty textílií, sieťovina, vzorka záclony, krajky, pierka , metličky, listy stromov a iné...Kreativite sa v tomto smere medze nekladú. A môžeme to naplno využiť pri tvorbe abstraktných a fantasy motívov.
 
 
                    Tu máme na vzor niektoré druhy voľne predajných šablóniek a krivítok na oblúky z papiernictiev:

                                           

                                       

                                       

                                       

 

 

             Ďalšou dôležitou pomôckou v technike airbrush je veľmi potrebný a už spomínaný: stojan na pištolky.

Po práci, alebo počas práce v krátkych pauzách, svoju airbrush pištolku odkladáme nabok do stojanu , ktorý je namontovaný na okraj pracovného stola, prípadne závesný upevnený na stene. Obyčajne je robený  pre dve a viac pištolí, prípadne existuje malý násuvný stojanček priamo zabudovaný na povrchu kufríkového kompresora.

 

      Ochrannou pomôckou ,ktorá má chrániť naše zdravie a to hlavne pri dlhotrvajúcej práci s retušou, je ochranný filter jednoduchý, alebo dvojitý, tzv. maska na tvár.

Obyčajne nepostačia bežné ochranné rúška na nos a ústa, je lepšie vlastniť masku s uhlíkovým filtrom na zachytávanie aerosolových častíc farby  v dobrom záujme chrániť naše zdravie a imunitu dýchacích ciest.  Zvlášť to platí pri práci s  lakmi na syntetickej báze. K tomu je vhodné zabezpečiť vhodné odsávanie, či aspoň dobre vetrateľnú miestnosť. Masku však treba používať aj pri farbách ekologických, nakoľko jemný prach pri rozstrekovaní takisto vdychujeme...

 

                           

                                          Farby   

                                                     Farby na airbrush sú predmetom mnohých diskusií.

Sú zástanci typických originálnych akrylových airbrush farieb s upraveným jemným pigmentom. Napr. značky Schmincke Aero Color Proffesional

        Táto značka farieb  sa výborne hodí aj pod lak  a predovšetkým na papier, kde vynikne sýtosť týchto farebných odtieňov a dokonca má vzájomnú zmiešateľnosť  s tušmi Ecoline ( vlastná skúsenosť a experiment ), čím je možné vytvoriť množstvo ďalších, hlavne pastelových odtieňov.  Značka Lukas Illu Color však s týmto druhom tušov nie je vôbec zmiešateľná. Na to pozor!...... Aj v tejto sade sa však nájde niekoľko špecifických a pekných odtieňov :     

      Sú tiež experimentátori, snažiaci sa o lacnejšie alternatívy farieb a tu je vhodné spomenúť predovšetkým tuše ( po angl.Ink ). Tuše sú riedke, sýtej farby, skôr zasychajú,  napr. na ihle pištolky, no ak tento drobný detail nevadí, dá sa s nimi celkom dobre pracovať. Používajú sa len na papier.Treba však pripomenúť,že farebné tuše, okrem čiernej a krycej bielej , sú transparentné. To znamená : priehľadné, presvitajúce.....Nemajú veľkú kryciu schopnosť, iba opakovaným vrstvením nanášania farby.Sú vhodné na jemné doladenie pastelovými odtieňmi a na lazúrové prechodové efekty.

        Tu vrstva farby resp.kresby pod maľbou tušom  presvitá a takisto vystupuje vo farebnom tóne na povrch. To sa využíva pri rôznych spomínaných farebných prechodoch - lazúrach, v rôznych odtieňoch a v doplnkovej maľbe.  Prechody sú myslené z farby do farby, akýsi dúhovitý efekt. Nie je tam žiadúce vrstvy prekryť, ale vzájomne doplniť,čiže sa navzájom prelínajú.

        Tuše bežne dostupné v obchodoch a hypermarketoch zastupuje hlavne cenovo dostupná značka Koh-I-Noor. Sú riediteľné čistým liehom a to podľa potreby. Osobitnú skupinu tušov však tvorí holandská značka Ecoline :    http://obchod.vytvarnepotreby.cz/index.php?obs=16&tex=45

        Táto značka sa riedi destilovanou vodou. Zvyčajne postačí pár kvapiek ,niekedy ani netreba riediť. Krycia biela vyžaduje dobre premiešať, nakoľko je hustá aj viac nariediť, ale jej pigment je rozhodne viac vhodný a jemnejší než u akrylových airbrush farieb, ktoré často upchávajú trysku s veľmi malým priemerom. Navyše má ozajstný snehobiely odieň. Veľmi dobre sa pracuje s bielou aj od zn.Pro-color, neupcháva trysku pištolky a jej pigment nie je problematický,ako u poniektorých iných airbrush farieb a to z dôvodu,že biela je vždy hustejšia farba než ostatné odtiene farieb.

        Poznáme aj ďalšie značky tušov a airbrush akrylových farieb, napr. vynikajúca spomínaná airbrush farba Pro-color od nem.firmy Hansy (mám s ňou veľmi dobré skúsenosti) ,COM-ART od Iwaty-Medea a iné. Hlavným rysom a kritériom pri výbere farby musí byť jednoznačne : jemný pigment. Stránky:

http://obchod.vytvarnepotreby.cz/index.php?obs=16&tex=61

http://www.airbrush-shop.cz/iwata/eshop/2-1-Airbrush-barvy

..............................................................................................................................................................................................

Mnoho farieb rôznych značiek na rôzne využitie v oblasti techniky Airbrush nájdete v mojej podsekcii : ODKAZY

....tu sú linky na nákup aorbrush tovaru vo všetkom svojom sortimente.Stačí sa preklikať všetkými tými linkami a nájsť si to čo práve potrebujete.

..............................................................................................................................................................................................

      Na plech a kov sa využívajú rôzne alternatívy syntetických báz a lakov, a tiež ekologicky vodou  riediteľné laky.  Je svetovým trendom používať ekologické farby, známe napr. Auto Air z rady Createx  a iné značky.
 
Sú zvlášť základové, krycie, transparentné, metalické, perleťové, chameleonky, fluorescentné a mnohé ďalšie podľa vlastností a druhu,  však pozrite sa sami :
 
http://www.airbrush-obchod.cz/barvy-createx-auto-air-colors-c-3_16.html   ( link na airbrush obchod Elišky Hesslerovej )
 
 
 
       V možnostiach použitia farieb v airbrush technike všeobecne platí, aby takáto farba bola vhodne upravená,aby mala jemný pigment, ktorý bez problémov prejde  tryskou pištolky, pretože v opačnom prípade to znamená časté čistenie a preplachovanie. Ďalej ...aby nebola agresívna a nepoleptala napr. tesnenie vo vnútri ...odolnou značkou v tomto smere je hlavne pištolka zn.Iwata, ktorá má tesnenie z teflónu. Preto je aj tak často využívaná  pri profesionálnej práci s lakom.
 
      Na airbrush vo všeobecnosti nie je vhodná bežná akrylová farba a iné druhy hustých farieb určených na ručnú maľbu štetcom. Príčinou je veľmi hrubý pigment.
 
 
Osobitnou  skupinu farieb  vhodných na airbrush tvoria farby na textil . Sú navyše inak spracované. Musia byť odolné voči vonkajšiemu použitiu a praniu textilného motívu. Sú hustejšie, ale pigment je zvyčajne upravený , takže po nariedení dest.vodou, sú vhodné k práci. Farby na hodváb sú oproti tomu veľmi riedke. Sú zvyčajne vhodné len na farebné dúhovité prechody...

http://obchod.vytvarnepotreby.cz/index.php?obs=16&tex=98 

Je pravdou ,že pranie textilného motívu musí byť nanajvýš opatrné. Textilný motív musí byť viackrát prežehlený najlepšie cez ďalší kus látky, a to po dobu predpísanú v návode, alebo podstatne dlhšiu, kľudne aj dvojnásobok  času. Čím lepšie je motív fixovaný žehlením, tým lepšie a tým je menšia šanca poškodenia, či vyblednutia farby pri praní. To je základ pre dlhú trvanlivosť.Ďalším krokom,nemenej dôležitým je samotné pranie. Musí byť jemné,najlepšie z rubovej strany a ručne. Prací prostriedok by mal byť na jemné textílie, podľa možnosti čo najmenej agresívny.  Pritom sa čo najmenej dotýkajte samotného airbrushu, aby nevzniklo poškodenie trením. 
 
      A na  záver ....Farby na textil: Marabu a Createx... Sú  diskutované v  rôznych fórach na nete, ako najlepšie odolná a vodostála farba, ktorá aj po niekoľkých praniach nestráca zo svojej sýtosti a na kvalite. 
 

 

Marabu...Sú to farby, ktoré schnú 24 hodín , následne fixované  žehlením. A sú jednou z mála značiek farieb na textil, určených na airbrush techniku, s doporučením od výrobcu. Ovšem mali by sa nanášať tryskou 0,3 až 0,4, pretože sú hustejšie...Tu je link:

http://www.vytvarnik.cz/2--barvy

  

MARABU Textil a Textil Plus
farby na textil  
(text od výrobcu)

Marabu Textil je univerzálna farba na vodnej báze pre maľovanie a potlač látok, určená pre svetlé textílie. Na tmavú bavlnu, jutu, ľan, viskózu, syntetiku a zmesi je určená farba Marabu Textil Plus. Farby sú vhodné pre školu, kutilstvo, voľný čas a umelecké remeslá. Farebne upravené textílie je možné prať v práčke pri teplote do 40°C. Farba sa ľahko rozotiera, je na dotyk veľmi mäkká a pri maľovaní sa nerozpíja do nepomaľovanej časti látky. Preto sa výborne hodí pre všetky techniky potlače látok, pre maľovanie pomocou šablón aj pre nanášanie fixírkou alebo airbrushom. Farby sú svetlostále, sú navzájom miešateľné a dajú sa riediť vodou. Na svetlých textíliách veľmi dobre kryjú. Farby sú vhodné pre všetky bavlnené, zmesové aj syntetické textílie bez apretúry, nie však pre hrubé úplety (napr. svetre). Farby sa fixujú žehličkou alebo v rúre. Farba sa dá veľmi dobre kombinovať s kontúrami na textil (FUN LINER). Štetce a iné pracovné nástroje ihneď po použití očistite vodou.


                            
 
 
                                           

                                                   Fixky na textil,na zvýraznenie kontúr, fixujú sa zažehlením :

http://www.raj-umelcov.sk/index.php?section=product&id_category=222
 
Textilnú farbu docielime aj tak, že do obyčajnej klasickej airbrush akrylovej farby pridáme textilné médium napr.u značky Schmincke Aero Professional...
 
        Je to tekutina,ktorá sa mieša  s farbou v pomere 1:1 a po zaschnutí má mierne gumovitú konzistenciu, ktorá v sebe  fixuje  farbu. Po skončení práce sa dá zlupovať z nádobky a ihly pištolky.  
 
Textilné značky farieb , ktoré mám doma nafotené a s ktorými som sa osobne stretla, uvidíte v tu prítomnej galérii : Airbrush farby na textil. Link tu:
 
 
 
 
 
 
             Farby na maľbu keramiky vhodné na Airbrush  
     
Marabu Ceramica...Vysoko lesklá farba na báze vody na keramiku a porcelán pre školy, kutilstvo, voľný čas a umelecké remeslá. Farba je pripravená na okamžité použitie, je veľmi robustná a po vypálení v trúbe (30 minút pri 170°C) získava odolnosť proti poveternostným vplyvom, vode a dokonca odolnosť pri umývaní v automatickej umývačke riadu. Farba sa nemení pod vplyvom svetla a dá sa dobre roztierať. Ideálna pre všetky techniky maľby na porcelán (obrysová maľba, používanie šablóny ai). Výborne sa hodí pre maľbu na porcelán, keramiku, terakotu, kameninu, kov, sklo ai. Štetec ihneď po použití vymyť vodou. Vhodná pre airbrush. 15 ml


       

       

 

 

 

                        Farby na sklo vhodné na Airbrush



Marabu Decorglass...Transparentná farba na sklo na vodnej báze. Vhodná pre školy, kutilstvo a voľný čas. Ideálna pre maľovanie na sklo, akrylátové dosky, plastové a kovové fólie, zrkadlá a  iných materiálov, ako keramika, vytvrdzovacia modelovacia hmota, papier a kartón. Farby sa výborne hodia aj na lazúrovanie dreva. Štruktúra dreva pritom zostáva nádherne zachovaná. Intenzívne svietivé farebné odtiene majú vysokú svetlostálosť, dobre sa roztekajú, dajú sa navzájom miešať. Bezfarebná dekoračná farba sa používa na zjasňovanie transparentnej i maliarskej farby. Pri nanášaní a behom schnutia (po 30-40minútach zasychá natoľko, že na nej nepriľne prach) má farba mliečny vzhľad. Po zaschnutí je bezfarebná a transparentná, iba biela a čierna farba kryje povrch materiálu. Farba dobre drží, odoláva oteru a poveternostným vplyvom, nie je však vhodná do automatických umývačiek riadu. Na dosiahnutie zvlásť dobrého roztekania farby doporučujeme nenanášať silnú vrstvu. Štetec ihneď po použití je nutné umyť vodou. Farba je vhodná  pre   Airbrush. 15 ml nádobka.
http://www.raj-umelcov.sk/index.php?section=product&id_category=84
Farba sa nevypaľuje, nie je vhodná na umývanie...

                                          

 
                                    


MARABU GlasArt....Dekoračné farby na sklo...
Vysoko lesklá, transparentná, organická farba na sklo určená pre umelecké remeslá, kutilstvo a voľný čas. Ideálne pre maľbu na sklo, zrkadlá, keramiku, porcelán, akrylát, kovové a plastové fólie (bez zmäkčovadla). Výborne sa hodí aj pre lazúrovanie dreva. Štruktúra dreva pritom zostáva nádherne zachovaná. Intenzívne svietivé farebné odtiene sa veľmi dobre roztekajú, nemenia sa pod účinkom svetla a dajú sa navzájom miešať. Bezfarebná dekoračná farba GlasArt sa používa pre zjasňovanie farebných odtieňov. Farba po asi 1 hod. zasychá natoľko, že na nej nepriľne prach. Čierna a biela farba po zaschnutí kryje povrch materiálu, pokiaľ je pred použitím dôkladne premiešaná. Po zaschnutí farba dobre drží, odoláva oteru a poveternostným vplyvom, nie je však vhodná do automatických umývačiek riadu. Farba možno vypáliť pri 150°C. Horľavá.
Farba je vhodná pre Airbrush. Štetec ihneď po použití očistiť čističom Marabu, riedidlom alebo technickým benzínom.
Farba je vypaľovacia a vhodná na umývanie...

           


 

                                                    ČISTENIE RETUŠE

                               Dôležitým úkonom po práci s airbrushom je dôkladné čistenie a rozobratie pištolky :
 
Písať o tomto článok by bolo asi zbytočné, pretože na webe je materálu ohľadne tejto témy niekoľko, takže uvediem iba linky, kde sa dozvete, ak ste začiatočníci viac.... a my pokročilí  to už máme tak povediac v krvi, odskúšané na všetky možné spôsoby... Hlavným prípravkom je pri čistení samozrejme dôležitý Airbrush cleaner (čistiaci roztok), prípadne na horšie odstrániteľné zvyšky farby je dobré použiť Purisol :
 
a na úplne znečistenú zaschlú farbu (čo by sa však stávať nemalo) môžeme využiť syntetické riedidlo C 600 ( tu treba dbať na ochranu dých.ciest maskou a taktiež na zachovanie tesnenia v retuši, takže aplikujeme mimo tesnenia,aby sa nepoleptalo ). Pre ilustráciu,ako čistenie prebieha, ponúkam odkaz na linky a témy, venujúce sa tomuto úkonu :
 
Vhodné pomôcky k čisteniu sú rôzne štetčeky - UltrabrushRegular  a tyčinky Microbrush na čistenie pištolky v ťažko dostupných miestach - MicroBrush fine, Microbrush superfine , MicroBrush regular, - podľa veľkosti. Link na nákup: 
 
Čistenie týmito Microbrushmi je ideálne na vyčistenie úzkych otvorov ,najmä však trysiek.
 
Je s nimi pomerne jednoduchá manipulácia. Tyčinka ,alebo tiež miniatúrny štetec s tvrdým syntetickým vlasom - akási miniatúrna kefka, sa namočia do airbrush cleaneru ( ja mám osvedčenú hlavne Purisol,naozaj krásne rozpustí všetky nečistoty) a aplikujú sa do vnútra otvoru trysky, prípadne iných ťažko dostupných miest pištolky ( občas je vhodné vyčistiť a rozobrať páčku, pod ňou sa môže hromadiť značné množstvo uschlej farby ) a krúživým pohybom vyčistíme obsah.
 
Vyberieme, utrieme obrúskom,opäť namočíme, znova utrieme od farby a čistý Microbrush opäť vsunieme do znečistenej časti pištolky. Postup opakujeme až do úplného vyčistenia. Po tomto úkone máte zaručene trysku čistú a jej priechod farby plne funkčný. Na webe sú aj doporučené rady používať k tomuto aj lupu. Lupa nám pomôže lepšie vidieť,kde je presne miniatúrna nečistota zachytená a zároveň aj chrániť pištolku pred neopatrným zaobchádzaním, či poškodením. Nie je to nutnosť, ale určite pomôže. Ja obyčajne pištolku čistím pod silným bielym svetlom variabilnej stolnej lampy, ktorá sa mi dá nakloniť priamo k  rozobratej pištolke. Tak jasne vidím aj do otvoru trysky, v akom je stave.
 
Na ľahšie dostupné miesta ( napr.na vyčistenie nádobky farby) používam vatové tyčinky a papierové, či textilné ( z tkaniny,ktorá nesmie púšťať vlas ) obrúsky. A samozrejme, čo sa dá, to sa vyčistí pod obyčajným prúdom vody, alebo pod tlakom pištolky vzduchom ,v nádobke s čistiacim roztokom - cleanerom ( a drobné časti ako je tryska a ihla sa čistia hore spomínaným spôsobom - microbrushmi). Pri násuvných typoch trysiek aké majú napr.Evolution a Infinity pištolky sa používajú na čistenie aj tzv.čistiace špirálky (miniatúrne kefky),resp.čistiace sady kde nájdeme všetko potrebné...
 
Zvlášť treba byť opatrný pri čistení ihly, aby sa jej hrot nepoškodil, aby sa neohla,alebo nepadla na zem. Pri tryske to isté, plus pri prečisťovaní prúdom vody, aby sa neskĺza do odtoku s vodou, kde by ste ju až asi márne hľadali :-). čistenie teda musí byť nanajvýš opatrné. Dokonca ju niekto ani nevyberá z pištolky, iba ihlu a tak prestrieka prúdom vody,resp.cleaneru pod vyšším tlakom vzduchu z kompresora...
 
Ak čistíme vodou a nevieme ručne všetky miniatúrne súčasti osušiť, existuje aj tzv.ofukovač pištolky . Tiež je dobré po skončení práce hybné časti pištolky premazať lubrigačným gelom na ihly, alebo olejom napr.špeciálnym (na bicykle a šijacie stroje), aby sa páčka a ihla plynule pohybovala a nezasekávala. To by bola značná prekážka v tvorbe. A my tvoriť predsa potrebujeme...nesmieme to však náhodne aplikovať na tesnenie, to by bol problém...

 

 

               Doplnkové pomôcky techniky Airbrush....a Ateliér

 

        Najdôležitejším faktorom pre kvalitnú maľbu, či už ilustráciu alebo tvorbu na iné materiály, než je airbrush kartón,je miestnosť kde tvoríme, kde trávime kreatívne čas, akési svoje miesto ,,na Zemi ", ktoré je tak dôležité pre dušu airbrushistu a tým je : Ateliér.

 

 
       Je to miestnosť, ktorá by mala byť osvetlená prirodzene denným svetlom, ktorá neskresľuje vnímanie farieb. Ak sa táto možnosť vylúči, zostáva miestnosť osvetliť aspoň čo najkvalitnejším umelým osvetlením ,čo možno najprirodzenejším a tu navrhujem biele svetlo. Sama mám jeden podkrovný ateliér, ktorý má presklenený štít viacerými oknami smerom na severnú stranu, podľa návrhu architekta a doporučenej rady mať svetlo od severu, nie priame slnečné z juhu,pretože by to takisto bol rušivý moment, keďže slnko tvorí v miestnosti silné svetlo,a nežiadúce teplo za letných horúčav. V tejto miestnosti som sa kedysi venovala olejomaľbe, kresbe a grafickej práci na PC. Dnes som už olejomaľbu vylúčila a nahradila airbrush technikou a tú vzhľadom na kompresor, miernu prašnosť a množstvo pomôcok i farieb prevádzam v suteréne, v akomsi  mojom ,,airbrush doupeti ":). Je to ateliér,kde využívam pivničný priestor, ktorý je plne vetrateľný, v zime vykurovateľný a v letnom období zase príjemne chladivý. Umelé osvetlenie nie je potrebné počas dňa a večer používam vstavanú stolnú lampu s bielym svetlom, kĺbovitými ramenami na plne nastaviteľnú polohu, či už pri práci priamo na stole, alebo na podkladovej drevenej doske umiestnenej na originál maliarskom stojane. Jej svetlo mi účelne osvetľuje tú časť plochy obrazu, ktorú práve potrebujem. Kĺbovité rameno je otočné, sklápateľné a vysúvacie, čiže  plne variabilné k určenej práci. Dobré je mať na strope aj niekoľko trubíc s bielym svetlom.
 
            Doska ako podporný podkladový materál na - kartón, plátno, či Textil Art by mala byť dostatočne veľká na rôzne rozmery diel ,ďalej hladká,aby v nej neboli priehlbinky a nerovnosti, ale hlavne stabilne uchytená svorkami maliarskeho stojanu, aby zabezpečila pohodovú a kvalitnú maľbu . Maliarsky stojan navyše podľa toho, či pri práci sedíte, alebo stojíte umožňuje viacero nastaviteľných výškových polôh dosky a tým vidieť motív diela priamo vo výške očí....To sú detaily, ktoré takisto nie sú zanedbateľné a  výrazne uľahčujú prácu.
 
           Pri práci na samotnom airbrushi je ešte vhodné spomenúť pipetky, sú to plastové pomôcky na nasávanie a presné dávkovanie farby i riedidla a tiež sklenené tyčinky na miešanie farby. Požadovaný odtieň je možné namiešať a vytvoriť zvlášť v nádobke aj podľa vlastného uváženia a potreby . Sklenené tyčinky a malý tenký ponorný mixer Badger určený na miešanie farieb predávaný v niektorých airbrush shopoch, naozaj výrazne pomáhajú dôkladne premiešať farby...sú výbornou pomôckou. 

         V predošlých článkoch som sa priamo venovala pomôckam určeným pri samotnej tvorbe airbrush technikou. No sú aj iné doplňujúce pomôcky, hlavne ak autor diela svoju prácu kombinuje s ďalšími výtvarnými technikami, akými sú napr. doplnková maľba temperou, akvarelom, akrylom, fixom, zvýraznenie kontúr kresbou, perokresbouvytváranie efektov prskaním a kvapkaním farby ,vejárovitým štetcom, vyškrabovanie rydlom do podkladovej vrstvy farby, tvorbu odleskov gumovaním a iné.             

            Veľkí majstri airbrushu totiž často svoje airbrush maľby  vylepšujú týmito technikami a tým dosahujú ešte realistickejší a prepracovanejší motív diela, vysoko profesionálny a vysoko kreatívny.

            Na dotváranie týchto spomínaných efektov potrebujeme kvalitné štetce, tenký štetec na tvorbu tenkých liniek syntetických i prírodných vlákien podľa potreby, ploché i vejárovité štetce na tvorbu efektov do pozadia. Štetce je dôležité pravidelne ošetrovať, po práci vyčistiť a skladovať v nádobke otočené vlasom hore, aby sa zbytočne nedeformoval ich tvar. Hajime Sorayama - ilustrátor,dokonca okrem iného používa aj štetce určené na kaligrafiu - na maľbu čínskych a japonskýcjh znakov.

             Ďalej sú mnohokrát potrebné nožnice, mäkká guma ,tvrdá guma ,elektrická a ceruzková guma ,alebo zrezaná guma na tenké pásiky, ktorými gumujeme len tú danú plochu ,ktorú chceme zosvetliť. Tu by som chcela vyzdvihnúť najmä elektrickú gumu, ktorá je skvelým pomocníkom a výborne zosvetľuje aj plochy do už namaľovaného tmavého podkladu

http://www.airbrush-online.sk/dimoff/eshop/18-1-Ceruzky-a-dalsie-pomocky/0/5/402-Helix-elektricka-guma-original

Niekedy je potrebné aj kružítko, spomínané pravítka a krivítka, môže byť aj pauzovací papier  na uľahčenie prenesenia motívu z predlohy na kartón - samozrejme aj projektor, na zväčšenie motívu napr.na veľké plátno alebo stenu ... tiež grafický program v PC.  Skúsený airbrushista vie pracovať bez  zväčšenej predlohy, má to už takpovediac v oku, ale sú detaily pri ktorých prenesenie motívu výrazne uľahčí prácu a v mnohom pomôže zachovať perspektívu daného objektu, presné linky a detaily. Nuž a pri šablónovaných veciach to inak ani nejde.

              Vykreslenie kontúr a tenkých liniek, ktoré nedokáže urobiť pištolka s väčším priemerom trysky,než je určená na detailné práce, sa prevádza kvalitným pastelom, napr.z rady Faber Castell, či akvarelovými pastelkami s mäkkou tuhou rôznych značiek. Akvarelové pastelky navyše majú dobrú kryciu schopnosť aj na tmavom podklade airbrush motívu, plus ponúkajú ďalšie efekty v spojitosti s vodou, v takom prípade sa rozpíjajú a tvoria zaujímavé doplnkové kreácie.  Na vykreslenie kontúr je vhodné aj grafické pero,alebo fixy s tenkým hrotom . Využiť sa dá čokoľvek, hlavne nech to zachováva pôvodný ráz airbrushu, neprekrýva ho, len vhodne doplní.

 
                                                                   

                             

                                                       
         
 

                     
 
 
                                                         

           

Na ukážku ako je možné efektne a profesionálne pracovať s doplňujúcimi výtvarnými technikami, ponúkam krátke video jedného z najlepších svetových airbrushistov - Hajime Sorayamu :            new01.wmv (4606 KB)

 

            Po dokončení a vypracovaní vášho motívu je dobré, alebo lepšie povedané - doporučuje sa airbrush maľbu fixovať. Robí sa to špeciálnym prípravkom na fixáciu, alebo jednoducho ,dostupnejšie a hlavne lacnejšie - lakom na vlasy ( osvedčená značka LYBAR, klasický lak ). Vrstva fixácie nám obraz chráni pred poškodením a mierne aj vylepší sýtosť farieb, či lesk. To sa používa  k  zafixovaniu airbrushu na papier aj plátno. ...Samozrejme nefixujeme takto airbrush na textil , kov, a iné materiály. Tam sa už využívajú prípravky priamo na to určené...

 

 

                     Tiež by som chcela ešte podotknúť, že airbrush technika sa úspešne využíva taktiež v kategórii :

Bodypainting - maľba na telo, Tattoo permanentné airbrush tetovanie, Airbrush Nail design- maľba na nechty, v cukrárskej výrobe ( zdobenie tort ), v kozmetike ( airbrush makeup ), atď.....Farby k jednotlivým technikám a taktiež iné airbrush komponenty  nájdete priamo na týchto zaujímavých stránkach : 

http://airbrushshop.sk/

 

 

 

 

Publikovala a napísala : Slávka Kerďová